تبلیغات
طراحی سایت
موضوعات
نویسندگان
نظرسنجی
بیشتر چه نوع مطلبی را دنبال میكنید

آمار بازید
کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :
درباره ما

طراحی سایت

طراحی سایت بجنورد طراحی سایت ایران فردا طراحی,طراحی وب,طراحی سایت,طراحی سایت رایگان,طراحی سایت املاک,طراحی سایت آگهی,طراحی سایت فروشگاه,طراحی سایت نیازمندی,طراحی سایت شرکتی طراحی سایت با هاست و دامنه طراحی سایت با پشتیبانی24 ساعته طراحی سایت با مناسب ترین قیمت طراحی سایت مدرن طراحی سایت تجاری حی سایت با امنیت بالا طراحی سایت با CMS طراحی سایت با گرافیک حرفه ای طراحی سایت با فتوشاپ طراحی سایت با سئوی حرفه ای تبدیل استاتیک به داینامیک بهینه سازی وب سایت طراحی فروشگاه اینترنتی طراحی پرتال(پورتال) طراحی سایت داینامیک طراحی قالب افزایش ترافیک وب سایت طراحی سایت استاتیک برنامه نویسی تحت وب طراحی سایت فلش طراحی سایت برای ادارات طراحی صفحات وب طراحی سایت ارزان طراحی سایت صنعتی طراحی سایت شرکت طراحی سایت حرفه ای سایت ساز طرح یا قالب وب سایت طراحی سایت شخصی طراحی سایت اختصاصی طراحی سایت با Asp.net اتوماسیون اداری طراحی سایت جاوا(java) طراحی سایت مذهبی طراحی سایت با جوملا طراحی سایت خبری طراحی سایت تبلیغاتی آموزش طراحی سایت طراحی سایت فلش طراحی سایت موبایل [layerslider id="9"]
طراحی سایت بجنورد

طراحی,طراحی وب,طراحی سایت,طراحی سایت رایگان,طراحی سایت املاک,طراحی سایت آگهی,طراحی سایت فروشگاه,طراحی سایت نیازمندی,طراحی سایت شرکتی
طراحی سایت با هاست و دامنه,طراحی سایت با پشتیبانی24 ساعته,طراحی سایت با مناسب ترین قیمت,طراحی سایت مدرن,طراحی سایت تجاری
حی سایت با امنیت بالا,طراحی سایت با CMS ,طراحی سایت با گرافیک حرفه ای ,طراحی سایت با فتوشاپ,طراحی سایت با سئوی حرفه ای
تبدیل استاتیک به داینامیک,بهینه سازی وب سایت,طراحی فروشگاه اینترنتی,طراحی پرتال(پورتال) ,طراحی سایت داینامیک
طراحی قالب,افزایش ترافیک وب سایت,طراحی سایت استاتیک,برنامه نویسی تحت وب,طراحی سایت فلش
طراحی سایت برای ادارات,طراحی صفحات وب,طراحی سایت ارزان,طراحی سایت صنعتی,طراحی سایت شرکت
طراحی سایت حرفه ای,سایت ساز,طرح یا قالب وب سایت,طراحی سایت شخصی ,طراحی سایت اختصاصی
طراحی سایت با Asp.net,اتوماسیون اداری ,طراحی سایت جاوا(java) ,طراحی سایت مذهبی,طراحی سایت با جوملا
طراحی سایت خبری,طراحی سایت تبلیغاتی,آموزش طراحی سایت,طراحی سایت فلش,طراحی سایت موبایل

کلمات کلیدی، کلید واژه، تگ، متا تنگ، رتبه گوگل، بهینه سازی کلمات کلیدی، کلمات کلیدی مهم، طراحی کلمات

آنالیز کلمات کلیدی, بهینه سازی سایت, رتبه سایت, سئوی سایت, فروشگاه اینترنتی, کلمات کلیدی, کلمات کلیدی در سایت
طراحی سایت داینامیک به صورت اختصاصی و حرفه ای
طراحی سایت فروشگاهی با گرافیک بالا و سفارشی سازی
طراحی پرتال(پورتال)،سایت و وب سایت برای سازمان ها و شرکت ها

طراحی سایت , بهینه سازی سایت , طراحی سایت حرفه ای , قیمت طراحی سایت , طراحی سایت داینامیک , تبلیغ در گوگل، ,طراحی وب سایت, هاست لینوکس ,بازاریابی اینترنتی ,هاست ویندوز,سئو ,تبلیغات کلیکی گوگل,,دانلود رایگان ,طراحی سایت ارزان ،ثبت دامنه،سایت جوملا،فروش سایت،گوگل پاندا،هاست ارزان
طراحی صفحات وب,طراحی سایت حرفه ای,چرا تبلیغات اینترنتی ؟,CSS چیست ؟
طراحی سایت ارزان,طراحی سایت فلش,بهینه سازی وب سایت,بهینه ‌سازی موتور جستجو (SEO)
بازاریابی اینترنتی,طراحی سایت استاتیک,مراحل طراحی سایت,نکاتی کلیدی در مورد seo
طراحی پرتال(پورتال),طراحی سایت شخصی,افزایش ترافیک سایت,مراحل طراحی سایت چیست؟
طراحی سایت داینامیک,تبدیل استاتیک به داینامبک,تفاوت وبلاگ با وب سایت چیست؟,وبلاگ چیست؟






ایجاد کننده وبلاگ : امین تبریزنیا



تعریف

یکی از واژگان اقتصادی که در تجارت‏ بین الملل جایگاه ویژه و قانونی دارد،دامپینگ‏ است که در فارسی به رقابت مکارانه یا تبعیض در قیمت‏ها در بازرگانی با خارج معنا شده است. برخی از کارشناسان معادل فارسی این واژه را رقابت مخرب نیز نامیده‏اند.

دامپینگ به طور اساسی،عبارت است از فروش یک کالا در یک بازار خارجی با قیمتی‏ کمتر از هزینه‏های نهایی تولید آن کالا در کشور عرضه‏کنند،به منظور کسب مزیت در رقابت با دیگر عرضه‏کنندگان همان کالا.در مبادلات‏ بین المللی،به فروش کالا با قیمتی پایین‏تر از قیمت‏ بازار داخلی نیز به طور معمول دامپینگ می‏گویند.

اقدامات دامپینگ

-بیرون کردن رقبای خارجی و بدست آوردن‏ انحصار بازار حتی با تحمل زیان‏های کوتاه مدت، کاهش مازاد موقتی ذخایر کالا به منظور جلوگیری‏ از پایین آمدن قیمت‏های داخلی و در نتیجه،درآمد تولیدکنندگان،بدست آوردن سهمی از بازار کالای‏ مربوطه و کاهش ضررهای مربوط به کالاهایی که‏ قابلیت رقابت و فروش ندارند،از اهم دلایلی‏ هستند که در عمل دامپینگ نقش دارند.

تولیدکنندگان بیشتر به دلایل رقابتی از جهات‏ (به تصویر صفحه مراجعه شود) دامپینگ،یعنی رقابت مکارانه یا تبعیض در قیمت‏ها

اقتصادی دست به دامپینگ می‏زنند و دخالت‏ دولت در این مورد بیشتر در جهت بهبود در تراز پرداخت‏های خارجی و یا سایر دلایل سیاسی‏ صورت می‏گیرد.ضمنا باید توجه داشت که صرف‏ پایین‏تر بودن قیمت کالاهای صادر شده از قیمت‏ داخلی آن کالا دامپینگ نیست.


موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت(گات)برای‏ خنثی کردن اثرات دامپینگ با وضع حقوق و عوارض‏ گمرکی مخصوص موافقت کرده است،مشروط بر آنکه بتوان انجام این عمل را اثبات نمود.

بر طبق ضوابط عهدنامه جامعه اقتصادی اروپا منعقده در رم،انجام عمل دامپینگ ممنوع است. البته باید توجه داشت که اگر بهای کالای‏ صادر شده پایین‏تر از قیمت آن در بازار داخلی‏ کشور صادرکننده باشد،دلیل قطعی مبنی بر وجود عمل دامپینگ نیست.از سوی دیگر،اثبات عمل‏ دامپینگ،به خصوص هنگامی که دولت‏ها با پرداخت یارانه‏های صادراتی جهت صادرات کالا از طریق کمک‏های خارجی یا خرید ارزهای خارجی‏ حاصل از صادرات،با نرخ‏های بالاتر،در این عمل‏ سهیم می‏شوند،دشوار است.هرچند که‏ تولیدکنندگان بیشتر به دلایل رقابتی دست به این‏ عمل می‏زنند،اما دخالت دولت‏ها که ممکن است‏ به خاطر دلایل سیاسی یا بهبود در تراز پرداخت‏های خارجی،مشوق چنین عملی باشند، (به تصویر صفحه مراجعه شود) تعقیب و اثبات دامپینگ را مشکل‏تر می‏سازند.

یادآوری می‏شود که طبق تعریف ارایه شده، فروش پایین‏تر از هزینه که می‏تواند توسط یک‏ بنگاه به منظور کاهش ذخایر کالا یا کاستن از زیان‏ ناشی از محصولاتی که قابلیت رقابت خود را از دست داده‏اند و یا جهت به دست آوردن سهمی از بازار با تحمل زیان انجام گیرد،دامپینگ تلقی‏ می‏شود.

اقدامات ضد دامپینگ

اگر شرکتی محصولی را به قیمتی کمتر از قیمت بازارهای داخلی صادر کند،این اقدام را دامپینگ می‏گویند.آیا این یک رقابت‏ غیر منصفانه است؟نظریات در این مورد متفاوت‏ است،اما بسیاری از کشورها با دامپینگ مقابله‏ می‏کنند تا از صنایع داخلی خود دفاع کنند.

موافقتنامه سازمان جهانی تجارت قضاوتی را در این خصوص ارایه نمی‏کند،بلکه تمرکز خود را بر این نکته می‏گذارد که دولت‏ها چگونه در مقابل‏ دامپینگ عکس العمل نشان دهند و اقدامات‏ مقابله با عملیات دامپینگ را تنظیم کنند.این‏ رویکردها،موافقتنامه ضد دامپینگ نامیده‏ می‏شود.

تعاریف حقوقی دقیق‏ترند،اما به صورت کلی‏ موافقتنامه سازان جهانی تجارت به کشورها اجازه می‏دهد تا در مواردی که لطمه به صنایع‏ داخلی رقیب واقعا مهم است،بر ضد دامپینگ‏ وارد عمل شوند.به منظور انجام این کار دولت باید قادر باشد تا نشان دهد که دامپینگ در حال‏ اتفاق افتادن است و مقدار دامپینگ را محاسبه‏ کند،یعنی تعیین کند که قیمت صادرات چه مقدار از قیمت بازار داخلی پایین‏تر است و در عین حال، نشان دهد که دامپینگ موجب لطمه شده است.

ماده 6 مواقتنامه گات به کشورها اجازه اقدام‏ بر ضد دامپینگ را می‏دهد.موافقتنامه ضد دامپینگ‏ ماده 6 را توضیح و توسعه می‏دهد و این دو با هم‏ عمل می‏کنند.آنها به کشورها اجازه می‏دهند تا با روش‏هایی که اصول تثبیت تعرفه گات را نقض می‏کنند،برخورد نمایند و بین طرف‏های تجاری‏ تبعیض قایل نشوند.در واقع،عملیات‏ ضد دامپینگ به معنی اعمال حقوق و عوارض‏ گمرکی اضافی بر محصولی خاص از کشور صادرکننده خاص است که برای نزدیک کردن‏ قیمت به ارزش عادی،یا برطرف کردن لطمه‏ وارده به صنایع داخلی در کشور واردکننده صورت‏ می‏گیرد.

روش‏های مختلی برای محاسبه سنگین یا خفیف بودن میزان دامپینگ وجود دارد. موافقتنامه دامنه اختیارات را محدود می‏کند.برای‏ محاسبه ارزش عادی محصول،از سه روش‏ استفاده شده است:روش اول،بر مبنای قیمت در بازار داخلی داخلی صادرکننده است.زمانی که محاسبه به‏ این روش ممکن نیست،دو روش دیگر می‏توانند جایگزین شوند.روش دوم،قیمتی است که‏ صادرکننده در کشور دیگر تعیین می‏کند و روش‏ سوم هم ترکیبی از هزینه‏های تولید صادرکننده، سایر هزینه‏ها و حاشیه سود عادی است. موافقتنامه،همچنین،نشان می‏دهد که چگونه‏ مقایسه‏ای منصفانه بین قیمت صادرات و آنچه‏ قیمت عادی است،برقرار می‏شود.

محاسبه مقدار دامپینگ یک محصول کافی‏ نیست.ضوابط ضد دامپینگ تنها در صورتی به کار می‏روند که دامپینگ به صنایع کشور واردکننده‏ لطمه بزند.بنابراین،ابتدا باید بررسی مفصلی‏ براساس قوانین خاص صورت گیرد و کلیه عوامل‏ اقتصادی تاثیرگذار بر وضعیت صنعت مورد نظر در این بررسی ارزیابی شوند.اگر این بررسی نشان‏ دهد که دامپینگ اتفاق می‏افتد و صنعت داخلی‏ لطمه می‏بیند،شرکت صادرکننده می‏تواند متعهد شود که قیمتش را به یک سطح توافقی افزایش‏ دهد تا از عوارض وارداتی ضد دامپینگ در امان‏ بماند.

بیرون کردن رقبا از صحنه و بدست آوردن‏ بازار انحصاری،از دلایل اقدام به دامپینگ‏ است.

قواعد فعلی،مجموعه مقررات مربوط به‏ اقدامات ضد دامپینگ دور توکیو(79-1973)را مورد تجدید نظر قرار داد که در مذاکرات دور اروگوئه(94-1986)اصلاح و انشا شد.مجموعه‏ مقررات دور توکیو را همه اعضای گات امضا نکردند،در حالیکه متن تجدید نظر شده دور اروگوئه جزیی از موافقتنامه سازمان جهانی‏ تجارت است و برای همه اعضا بکار می‏رود.

موافقتنامه ضد دامپینگ(سازمان جهانی‏ تجارت)تغییرات زیر را در متن پیشین ایجاد می‏کند:

-مقررات تفصیلی بیشتر برای محاسبه مقدار دامپینگ.

-رویه‏های تفصیلی بیشتر برای شروع و انجام بررسی‏های ضد دامپینگ.

-مقرراتی در مورد اجرا و دورهء زمانی اقدامات‏ ضد دامپینگ(به طور معمول پنج سال).

-استانداردهای مخصوص برای هیات‏های‏ حل اختلاف در اختلافات مربوط به ضد دامپینگ.

رویه‏های تفصیلی نشان‏دهنده چگونگی‏ شروع دعاوی ضد دامپینگ،انجام بررسی‏ها و تضمین اعطای فرصت لازم به تمام طرف‏های‏ ذی‏نفع برای ارایه شواهد و دلایل هستند.

بررسی‏های ضد دامپینگ باید پس از پنج‏ سال از زمان وضع منقضی شوند،مگر اینکه‏ بررسی‏ها نشان دهد که خاتمه دادن به اقدامات‏ منجر به لطمه می‏شود.بررسی‏های ضد دامپینگ‏ باید در مواردی که مقامات حاشیه دامپینگ را بسیار کوچک تشخیص می‏دهند،خاتمه داده شود (منظور از مقدار پایین کمتر از 2 درصد قیمت‏ محصول صادراتی مورد نظر است.)

موافقتنامه،هم‏چنین،بیان می‏دارد که‏ کشورهای عضو باید فعالیت‏های اولیه و نهایی‏ خود در زمینه ضد دامپینگ را فورا و به تفصیل به‏ اطلاع‏"کمیته اقدامات ضد دامپینگ‏"برسانند. آنان باید همچنین،نتایج تمام بررسی‏های خود را دوبار در سال گزارش نمایند.موقعی که‏ اختلاف نظری به وجود می‏آید،اعضا تشویق‏ می‏شوند تا با یکدیگر مشورت کنند.آنان‏ همچنین،می‏توانند به رویه حل اختلاف سازمان‏ جهانی تجارت متوسل شوند.

منابع

1)تجارت در آینده،درآمدی بر سازمان‏ جهانی تجارت/موسسه مطالعات و پژوهش‏های‏ بازرگانی.

2)روزنامه ابراراقتصادی/16 مهر 1381.



دسته بندی : مقالات رشته حسابداری ,