تبلیغات
طراحی سایت
موضوعات
نویسندگان
نظرسنجی
بیشتر چه نوع مطلبی را دنبال میكنید

آمار بازید
کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :
درباره ما

طراحی سایت

طراحی سایت بجنورد طراحی سایت ایران فردا طراحی,طراحی وب,طراحی سایت,طراحی سایت رایگان,طراحی سایت املاک,طراحی سایت آگهی,طراحی سایت فروشگاه,طراحی سایت نیازمندی,طراحی سایت شرکتی طراحی سایت با هاست و دامنه طراحی سایت با پشتیبانی24 ساعته طراحی سایت با مناسب ترین قیمت طراحی سایت مدرن طراحی سایت تجاری حی سایت با امنیت بالا طراحی سایت با CMS طراحی سایت با گرافیک حرفه ای طراحی سایت با فتوشاپ طراحی سایت با سئوی حرفه ای تبدیل استاتیک به داینامیک بهینه سازی وب سایت طراحی فروشگاه اینترنتی طراحی پرتال(پورتال) طراحی سایت داینامیک طراحی قالب افزایش ترافیک وب سایت طراحی سایت استاتیک برنامه نویسی تحت وب طراحی سایت فلش طراحی سایت برای ادارات طراحی صفحات وب طراحی سایت ارزان طراحی سایت صنعتی طراحی سایت شرکت طراحی سایت حرفه ای سایت ساز طرح یا قالب وب سایت طراحی سایت شخصی طراحی سایت اختصاصی طراحی سایت با Asp.net اتوماسیون اداری طراحی سایت جاوا(java) طراحی سایت مذهبی طراحی سایت با جوملا طراحی سایت خبری طراحی سایت تبلیغاتی آموزش طراحی سایت طراحی سایت فلش طراحی سایت موبایل [layerslider id="9"]
طراحی سایت بجنورد

طراحی,طراحی وب,طراحی سایت,طراحی سایت رایگان,طراحی سایت املاک,طراحی سایت آگهی,طراحی سایت فروشگاه,طراحی سایت نیازمندی,طراحی سایت شرکتی
طراحی سایت با هاست و دامنه,طراحی سایت با پشتیبانی24 ساعته,طراحی سایت با مناسب ترین قیمت,طراحی سایت مدرن,طراحی سایت تجاری
حی سایت با امنیت بالا,طراحی سایت با CMS ,طراحی سایت با گرافیک حرفه ای ,طراحی سایت با فتوشاپ,طراحی سایت با سئوی حرفه ای
تبدیل استاتیک به داینامیک,بهینه سازی وب سایت,طراحی فروشگاه اینترنتی,طراحی پرتال(پورتال) ,طراحی سایت داینامیک
طراحی قالب,افزایش ترافیک وب سایت,طراحی سایت استاتیک,برنامه نویسی تحت وب,طراحی سایت فلش
طراحی سایت برای ادارات,طراحی صفحات وب,طراحی سایت ارزان,طراحی سایت صنعتی,طراحی سایت شرکت
طراحی سایت حرفه ای,سایت ساز,طرح یا قالب وب سایت,طراحی سایت شخصی ,طراحی سایت اختصاصی
طراحی سایت با Asp.net,اتوماسیون اداری ,طراحی سایت جاوا(java) ,طراحی سایت مذهبی,طراحی سایت با جوملا
طراحی سایت خبری,طراحی سایت تبلیغاتی,آموزش طراحی سایت,طراحی سایت فلش,طراحی سایت موبایل

کلمات کلیدی، کلید واژه، تگ، متا تنگ، رتبه گوگل، بهینه سازی کلمات کلیدی، کلمات کلیدی مهم، طراحی کلمات

آنالیز کلمات کلیدی, بهینه سازی سایت, رتبه سایت, سئوی سایت, فروشگاه اینترنتی, کلمات کلیدی, کلمات کلیدی در سایت
طراحی سایت داینامیک به صورت اختصاصی و حرفه ای
طراحی سایت فروشگاهی با گرافیک بالا و سفارشی سازی
طراحی پرتال(پورتال)،سایت و وب سایت برای سازمان ها و شرکت ها

طراحی سایت , بهینه سازی سایت , طراحی سایت حرفه ای , قیمت طراحی سایت , طراحی سایت داینامیک , تبلیغ در گوگل، ,طراحی وب سایت, هاست لینوکس ,بازاریابی اینترنتی ,هاست ویندوز,سئو ,تبلیغات کلیکی گوگل,,دانلود رایگان ,طراحی سایت ارزان ،ثبت دامنه،سایت جوملا،فروش سایت،گوگل پاندا،هاست ارزان
طراحی صفحات وب,طراحی سایت حرفه ای,چرا تبلیغات اینترنتی ؟,CSS چیست ؟
طراحی سایت ارزان,طراحی سایت فلش,بهینه سازی وب سایت,بهینه ‌سازی موتور جستجو (SEO)
بازاریابی اینترنتی,طراحی سایت استاتیک,مراحل طراحی سایت,نکاتی کلیدی در مورد seo
طراحی پرتال(پورتال),طراحی سایت شخصی,افزایش ترافیک سایت,مراحل طراحی سایت چیست؟
طراحی سایت داینامیک,تبدیل استاتیک به داینامبک,تفاوت وبلاگ با وب سایت چیست؟,وبلاگ چیست؟






ایجاد کننده وبلاگ : امین تبریزنیا



لقمان پاكروان

بخش اول

حسابرسی اخلاقی تعیین كننده ثبات درونی و بیرونی در ارزش‌های بنیادین سازمان است و حسابرسی اخلاقی از درون سازمان با بررسی و بازنگری در مستندات، فرآیندها و كاركنان شروع می‌شود.

 سپس یافته‌های حسابرسی با گروه ذینفعان سازمان به منظور حصول اطمینان از اینكه بنیان ارزش‌ها، باورهای آنان و یا حداقل، مورد قبول آنهاست مورد آزمون قرار می‌گیرد و در پایان نتایج بدست آمده از حسابرسی انجام شده اطلاعات مهم مدیریتی هستند كه می‌توانند در تهیه گزارش عملكرد اجتماعی و اخلاقی سازمان یا به عنوان قسمتی از گزارش سالانه مدیریت و یا مكمل آن بكار گرفته شود.

1. حسابرسی اخلاقی

حسابرسی اخلاقی یك تكنولوژی جدید است كه در موسسه اروپایی اخلاق كسب و كار (EIBE) دانشكده بازرگانی هلند، دانشگاه نیجرودی (Nijenrode) طراحی و خلق شده است. هیچ چیز جدید در مورد رفتار اخلاقی در كسب و كار یا برنامه‌های طراحی شده به منظور بهبود و رسمیت بخشیدن به یك رویكرد اخلاقی در تصمیم‌گیری در شركت‌ها وجود ندارد. در ایالات متحده آمریكا، به ویژه در سال‌های اخیر بسیاری از شركت‌ها یكی از مدیران ارشد خود را با مسوولیت مشخص برای ترویج رفتارهای اخلاقی در سطح شركت گمارده‌اند. در اروپا، اگرچه در حال حاضر اینگونه انتصابات ممنوعیت ندارد و در برخی از شركت‌ها بصورت استثنا اتفاق افتاده است اما بیشتر شركت‌ها دارای كدهای اخلاقی و رفتاری و عملكردی هستند.

دلایل متعدد و گوناگونی برای ارزیابی و آزمون وضعیت اخلاقی شركت‌ها وجود دارد. این دلایل شامل فشارهای اجتماعی بیرونی، مدیریت ریسك، التزام و تعهدات سهامداران و مشخص نمودن مبنایی برای اندازه‌گیری پیشرفت‌های آینده هستند. در برخی موارد نیز شركت‌ها به دلیل شكست فاحش در اخلاقیات، كه منجر به اقدامات پر هزینه قانونی یا وضع مقررات سختگیرانه‌تر از سوی دولت‌ها می‌شود به این آزمون تن می‌دهند. اما در اغلب موارد، شركت‌ها به دلیل اهمیت، درست بودن و اینكه برای كسب و كار آنها منافع زیادی را به همراه خواهد داشت، به دنبال آن می‌روند.

به بیانی دیگر حسابرسی اخلاقی فرآیندی است كه پایداری و ثبات داخلی و خارجی بنیان و مبنای ارزش‌های سازمان را اندازه‌گیری می‌كند. نكته كلیدی و مهم در ارتباط بودن این فرآیند با ارزش‌ها و به‌كارگیری رویكرد تمركز بر ذی‌نفعان است. اهداف این فرآیند دارای دو بعد پاسخگویی و شفافیت در قبال ذی‌نفعان و اعمال كنترل‌های داخلی برای برآورده ساختن اهداف اخلاقی سازمان است.

مزایا و ارزش حسابرسی اخلاقی در این است كه سازمان را قادر می‌سازد تا خود را از زوایای مختلف بررسی و ممیزی كند. این فرآیند دربر‌گیرنده و نشان‌دهنده پرونده اخلاقی سازمان است. سازمان‌ها به این وسیله اهمیت سوابق و پرونده‌های مالی برای سرمایه‌گذاران، خدمات و سرویس‌دهی برای مشتریان و پرونده‌ سازمان به عنوان كارفرما برای كاركنان فعلی و بالقوه خود را شناسایی و درك می‌كنند. یك پرونده اخلاقی تمام عواملی كه بر حسن شهرت سازمان تاثیر می‌گذارند را با بررسی و ارزیابی روش‌هایی كه سازمان كسب و كار خود را انجام می‌دهد، شناسایی، جمع‌آوری و در یك قالب ارائه می‌كند. با عكسبرداری و همچنین با در نظر گرفتن یك عكس از نظام ارزشی سازمان در هر نقطه از زمان می‌تواند.....

1. ارزش‌های واقعی عملیاتی در سازمان را شفاف سازد.

2. مبنایی برای اندازه‌گیری بهبودهای آینده ارائه دهد.

3. چگونگی پاسخگویی به توقعات و انتظارات اجتماعی از سازمان را كه در حال حاضر بدون پاسخ مانده‌اند، می‌آموزد.

4. فرصتی در اختیار ذی‌نفعان سازمان قرار می‌دهد كه انتظارات خود از رفتار سازمان را شفاف و مشخص كند.

5. نواحی خاص مشكل‌ساز درون سازمان را تعیین كند.

6. مسائل و موضوعاتی را كه باعث ایجاد انگیزه در كاركنان می‌شود، مشخص كند.

7. زمینه‌های آسیب‌پذیری سازمان به ویژه در ارتباط با عدم شفافیت را مشخص كند.

2. تجارت بین‌الملل

شركت‌های چند‌ملیتی با مسائل خاصی در ارتباط با حسابرسی اخلاقی روبه رو هستند كه دقیقا همین مسائل خاص می‌تواند حسابرسی اخلاقی را برای شركت‌های چند ملیتی ارزشمند و مفید سازد. مدیران ارشد این شركت‌ها به خوبی به این امر واقفند كه تعامل با فرهنگ‌های مختلف، مشكلات پیچیده و مضاعفی برای كسب و كار برای آنها را به ارمغان می‌آورد. وقتی كه به اصول و مبانی ارزشی متفاوت اجازه شكل‌گیری در فرهنگ‌های مختلف داده می‌شود مشكلات و مسائل به صورت فزاینده‌ای افزایش می‌یابند.

از دیگر مسائلی كه بیشتر باعث نگرانی شركت‌های چند ملیتی است موضوع فساد است به این ترتیب كه چگونه می‌توان در كشورهایی كه دست‌های پشت پرده فعالیت می‌كنند به كسب و كار پرداخت. ایالات متحده آمریكا این موضوع را از طریق قانون‌گذاران تحت عنوان فرمان «فعالیت‌های خارجی فاسد» به تصویب رسانده است. این قانون اشاره به ممنوعیت مشاركت شركت‌های آمریكایی در این نوع فعالیت‌ها در معاملات خود با بخش دولتی در این‌گونه كشورها دارد. شاید بیشتر از هر چیز دیگری، این یك فضایی است كه مدیران ارشد شركت‌ها دوست داشته باشند خودشان را در معرض ارزیابی عمومی قرار دهند.

به این مفهوم كه من به عنوان یك شخص چه احساسی خواهم داشت اگر رفتارهای من سرتیتر روزنامه‌های محلی زادگاه من باشد؟ چه احساسی خواهم داشت اگر خانواده من به این مسائل پی ببرند؟

شیوه‌های كسب و كار حقوق بشر از مسائلی است كه نگرانی عمده‌ای را برای شركت‌های چند ملیتی به همراه داشته است. بطوریكه برخی از شركت‌ها با چشم‌پوشی از ارائه تولید سودآور، بدلیل عدم قبول شرایط و آمادگی برای كار با حكومت‌های حاكم از فضای كسب و كار كشورها خارج می‌شوند. مانند شركت لی‌وایز استراوس (Levis Strauss) كه از كشور چین خارج شد. برخی از شركت‌ها بدلیل عدم قبول نژادپرستی و همكاری با آن از آفریقای جنوبی خارج شدند، برخی دیگر بر این باور بودند كه می‌توانند سرمشق باشند و برای مردم سیاه‌پوست آنجا فرصت و امكان كار كردن را مهیا كردند كه در غیر این صورت برای آنان این موقعیت پیش نمی‌آمد كه امكان كار كردن را داشته باشند. تظاهرات و خشم مصرف‌كنندگان ممكن است شركت‌های تولیدی را در هند و تایلند مجبور به عدم استفاده و اخراج كاركنان خردسال (زیر سن قانونی) كه بعنوان تعمیركار در آن شركت‌ها بكار اشتغال دارند، كند. حال آنكه ممكن است این كودكان برای بقا و زنده ماندن دست به كارهای دیگری بزنند.

توجه به این نكته ضروری است كه شركت‌ها به تنهایی قادر نیستند تمام پلیدی و زشتی‌های جامعه را به خوبی و درستی تبدیل كنند. بسیاری از تصمیم‌گیری‌هایی كه شركت‌ها مجبور به گرفتن آنها هستند جواب‌های كاملا درست یا كاملا خوب ندارند. ولی آنچه مهم است این است كه آنها باید یك چارچوب ارزشی منطقی و شفاف داشته باشند و این ارزش‌ها باید در همه مناطق و محدوده‌های فعالیت شركت یكسان و ثابت باشند. اگر یك شركت چند ملیتی خواهان این باشد كه یافته‌های حسابرسی اخلاقی شركت جامع بوده و زمینه‌های بالقوه آسیب‌پذیری از فشارهای مصرف‌كنندگان را شناسایی و مشخص كند، باید ارزش‌های خود را در تمامی مناطق عملیاتی كسب و كار خود مورد آزمون و ارزیابی قرار دهد.

3. قدرت مصرف‌كنندگان

قدرت مصرف‌كنندگان به طور فزاینده‌ای در تعامل و رفتار شركت‌ها نقش دارد. مكانیزم تحریم مدت‌هاست كه بعنوان ابزاری برای نشان دادن اعتراضات سیاسی بكار می‌رود، برای چند سال تعداد قابل توجهی از مصرف‌كنندگان از خرید كالاهای تولیدی آفریقای جنوبی خودداری كردند. امروزه از حربه تحریم خرید از شركت‌ها به منظور اعتراض بر علیه اقدامات خاص شركت‌ها استفاده می‌شود. بعنوان مثال فروش شركت نستله (Nestle) صدمات زیان‌باری را در پی اعتراض به نحوه فروش شیر كودك در جهان سوم توسط آن شركت متحمل شد. شركت نفتی شل مجبور شد برنامه‌های خود را درخصوص سكوی نفتی برنت اسپر (Brent Spar) بدلیل خودداری مصرف‌كنندگان آلمانی از خرید نفت شل (Shell)، تغییر دهد. یك نظرسنجی از 30000 مصرف كننده انگلیسی در سال 1995 نشان داد كه از هر 3 نفر، یک نفر تجربه تحریم فروشگاه‌ها و یا محصولات را بدلیل ملاحظات مربوط به استانداردهای اخلاقی دارد و 6 نفر از 10 نفر آماده و حاضر به انجام این كار در آینده هستند. تقریبا از هر 3 نفر، 2 نفر در مقایسه با 5 سال گذشته، اهمیت بیشتری به مسائل و موضوعات اخلاقی می‌دادند.

امروزه گروه‌های مخالف در حال رشد به صورت حرفه‌ای‌تر و پر سر و صداتر از گذشته در جهت مقابله با رفتارها و عملكردهای غیراخلاقی شركت‌ها و سازمان‌ها هستند. در گذشته ممكن بود رفتارها و عملكرد غیراخلاقی یك شركت بوسیله كاركنان حرفه‌ای روابط عمومی آن شركت با زیركی، مخفی نگه داشته شود، حال آنكه امروزه احتمال اینكه افرادی از درون شركت، هشدارهای لازم را به گروه‌های یادشده در این خصوص بدهند آنها نیز موفق به تبلیغات وسیع و روشنگری عمومی در این خصوص شوند، بسیار زیاد شده است. از مهم‌ترین مزایای حسابرسی اخلاقی كمك آن به شركت برای تصویربرداری از محیط كسب و كار بمنظور شناسایی و مشخص كردن حوزه‌هایی است كه بیشترین تاثیر را در برانگیختن و تحریك گروه‌های مخالف دارند و اینكه به شركت این فرصت را می‌دهد كه این گروه‌ها را برای همكاری در فرآیند تصمیم‌گیری تشویق و ترغیب كند و یا حداقل اینكه آنها را از موفقیت و وضعیت شركت مطلع سازد. حسابرسی اخلاقی شركت‌ها را قادر می‌سازد تا درك بهتری از این ارتباطات داشته باشند. تمامی این ارتباطات روابط مبتنی بر ارزش‌هایی مانند اعتماد، انتظار و تعاملات منصفانه هستند. درك این متغیرهای پویا و پی بردن به نقاط افتراق بین انتظارات و برداشت‌ها به شركت امكان حفظ و نگهداری ارتباطات منسجم و قوی را می‌دهد.

4. چارچوب مفهومی

برخلاف حسابرسی اجتماعی كه اساسا درصدد اندازه‌گیری تاثیر اجتماعی شركت بر روی محیط كسب و كار است، ممیزی اخلاقی از همان ابتدا به ارزش‌ها پیوند خورده است. ممیزی اخلاقی شرایط و جو اخلاقی شركت را از طریق تحلیل ارزش‌هایی كه اقدامات شركت بر مبنای آنها صورت پذیرفته و ارزیابی و آزمون كیفیت اخلاقی این اقدامات در تقابل با ارزش‌هایی كه باید رعایت می‌شدند، اندازه‌گیری می‌كند.

از آنجا كه ارزش‌های هر فرد زیربنای رفتارهای اخلاقی وی را شكل می‌دهد اگر شركتی قصد دارد در تمامی سطوح سازمان رفتار اخلاقی داشته باشد، هم راستا سازی ارزش‌های نیروی انسانی آن بسیار مهم می‌شود. این مساله‌ شفافیت و روشنگری سازمان درخصوص ارزش‌های خود و ثبات در آنها را می‌طلبد. علاوه بر آن اگر شركتی قصد برقراری ارتباطات مثبتی بر اعتماد با ذینفعان خود دارد، آنها باید ارزش‌هایی كه سازمان، خود را ملزم و مقید به آنها می‌داند، را بدانند تا اطمینان حاصل كنند كه اقدامات و فعالیت‌های سازمان در آینده چه خواهد بود.

بنابراین، ارزش‌هایی كه سازمان در صدد نهادینه سازی و بكارگیری آنها در فعالیت كسب و كار خود هستند باید صریح، شفاف و ساده باشند، اگر چه مشخص و تعیین كردن اینكه ارزش‌های غالب در سازمان كدامند و یا چه باید باشند، كار ساده‌ای نیست. بنابراین، حسابرسی اخلاقی در مركز سازمان قرار دارد. بدین معنی كه ارزش‌های سازمان باید در تمامی سطوح سازمان شناسایی شوند، بجای اینكه از بیرون و یا توسط مدیریت ارشد به سازمان دیكته شوند. این ارزش‌ها به نوعی به نظر مردم درخصوص موضوعاتی از قبیل احترام، عدالت و مسوولیت مرتبط هستند و تا حدودی از حقوق و منافع ذینفعان سازمان نشأت می‌گیرند. خلاصه اینكه سازمان باید مجموعه ارزش‌های بنیادین خود را فرموله و كلاسه‌بندی كند.

ادامه دارد...



برچسب ها : نقش حسابرسی اخلاقی در رقابت سازمان‌ها , حسابرسی اخلاقی در رقابت سازمان‌ها , حسابرسی اخلاقی , نقش حسابرسی اخلاقی در رقابت ,
دسته بندی : مقالات رشته حسابداری ,