تبلیغات
طراحی سایت
موضوعات
نویسندگان
نظرسنجی
بیشتر چه نوع مطلبی را دنبال میكنید

آمار بازید
کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :
درباره ما

طراحی سایت

طراحی سایت بجنورد طراحی سایت ایران فردا طراحی,طراحی وب,طراحی سایت,طراحی سایت رایگان,طراحی سایت املاک,طراحی سایت آگهی,طراحی سایت فروشگاه,طراحی سایت نیازمندی,طراحی سایت شرکتی طراحی سایت با هاست و دامنه طراحی سایت با پشتیبانی24 ساعته طراحی سایت با مناسب ترین قیمت طراحی سایت مدرن طراحی سایت تجاری حی سایت با امنیت بالا طراحی سایت با CMS طراحی سایت با گرافیک حرفه ای طراحی سایت با فتوشاپ طراحی سایت با سئوی حرفه ای تبدیل استاتیک به داینامیک بهینه سازی وب سایت طراحی فروشگاه اینترنتی طراحی پرتال(پورتال) طراحی سایت داینامیک طراحی قالب افزایش ترافیک وب سایت طراحی سایت استاتیک برنامه نویسی تحت وب طراحی سایت فلش طراحی سایت برای ادارات طراحی صفحات وب طراحی سایت ارزان طراحی سایت صنعتی طراحی سایت شرکت طراحی سایت حرفه ای سایت ساز طرح یا قالب وب سایت طراحی سایت شخصی طراحی سایت اختصاصی طراحی سایت با Asp.net اتوماسیون اداری طراحی سایت جاوا(java) طراحی سایت مذهبی طراحی سایت با جوملا طراحی سایت خبری طراحی سایت تبلیغاتی آموزش طراحی سایت طراحی سایت فلش طراحی سایت موبایل [layerslider id="9"]
طراحی سایت بجنورد

طراحی,طراحی وب,طراحی سایت,طراحی سایت رایگان,طراحی سایت املاک,طراحی سایت آگهی,طراحی سایت فروشگاه,طراحی سایت نیازمندی,طراحی سایت شرکتی
طراحی سایت با هاست و دامنه,طراحی سایت با پشتیبانی24 ساعته,طراحی سایت با مناسب ترین قیمت,طراحی سایت مدرن,طراحی سایت تجاری
حی سایت با امنیت بالا,طراحی سایت با CMS ,طراحی سایت با گرافیک حرفه ای ,طراحی سایت با فتوشاپ,طراحی سایت با سئوی حرفه ای
تبدیل استاتیک به داینامیک,بهینه سازی وب سایت,طراحی فروشگاه اینترنتی,طراحی پرتال(پورتال) ,طراحی سایت داینامیک
طراحی قالب,افزایش ترافیک وب سایت,طراحی سایت استاتیک,برنامه نویسی تحت وب,طراحی سایت فلش
طراحی سایت برای ادارات,طراحی صفحات وب,طراحی سایت ارزان,طراحی سایت صنعتی,طراحی سایت شرکت
طراحی سایت حرفه ای,سایت ساز,طرح یا قالب وب سایت,طراحی سایت شخصی ,طراحی سایت اختصاصی
طراحی سایت با Asp.net,اتوماسیون اداری ,طراحی سایت جاوا(java) ,طراحی سایت مذهبی,طراحی سایت با جوملا
طراحی سایت خبری,طراحی سایت تبلیغاتی,آموزش طراحی سایت,طراحی سایت فلش,طراحی سایت موبایل

کلمات کلیدی، کلید واژه، تگ، متا تنگ، رتبه گوگل، بهینه سازی کلمات کلیدی، کلمات کلیدی مهم، طراحی کلمات

آنالیز کلمات کلیدی, بهینه سازی سایت, رتبه سایت, سئوی سایت, فروشگاه اینترنتی, کلمات کلیدی, کلمات کلیدی در سایت
طراحی سایت داینامیک به صورت اختصاصی و حرفه ای
طراحی سایت فروشگاهی با گرافیک بالا و سفارشی سازی
طراحی پرتال(پورتال)،سایت و وب سایت برای سازمان ها و شرکت ها

طراحی سایت , بهینه سازی سایت , طراحی سایت حرفه ای , قیمت طراحی سایت , طراحی سایت داینامیک , تبلیغ در گوگل، ,طراحی وب سایت, هاست لینوکس ,بازاریابی اینترنتی ,هاست ویندوز,سئو ,تبلیغات کلیکی گوگل,,دانلود رایگان ,طراحی سایت ارزان ،ثبت دامنه،سایت جوملا،فروش سایت،گوگل پاندا،هاست ارزان
طراحی صفحات وب,طراحی سایت حرفه ای,چرا تبلیغات اینترنتی ؟,CSS چیست ؟
طراحی سایت ارزان,طراحی سایت فلش,بهینه سازی وب سایت,بهینه ‌سازی موتور جستجو (SEO)
بازاریابی اینترنتی,طراحی سایت استاتیک,مراحل طراحی سایت,نکاتی کلیدی در مورد seo
طراحی پرتال(پورتال),طراحی سایت شخصی,افزایش ترافیک سایت,مراحل طراحی سایت چیست؟
طراحی سایت داینامیک,تبدیل استاتیک به داینامبک,تفاوت وبلاگ با وب سایت چیست؟,وبلاگ چیست؟






ایجاد کننده وبلاگ : امین تبریزنیا



لقمان پاكروان*
اخلاق حرفه‌ای حسابرسی نسبت به سایر رشته‌ها و حرفه‌های دیگر درخصوص داشتن مسوولیت‌ اصلی به منظور كمك به مشتری حرفه‌ای خود، دارای وضعیتی متزلزل است.


زیرا چگونگی كمك او به جامعه قابل تامل است و برای او مهم نیست كه مشتری حرفه‌ای او چه خواسته‌ای (بصورت شخصی) از او دارد. به عنوان مثال وكیل به‌عنوان مشاور و نماینده یك مشتری به دنبال بی‌گناهی و رفع هرگونه شك و شبهه نسبت به گناهكاری موكل خود است، نگرانی اصلی یك پزشك در هر حال حفظ سلامت و بهبود وضعیت بیمار مراجعه‌كننده به او است. حسابرسان اگرچه حقوق خود را از كارفرما یا صاحب شركت دریافت می‌كنند اما به عنوان نمایندگان مردم و جامعه عمل می‌كنند و تمركز اصلی خود را با استفاده از تحلیل مسائل پیچیده حرفه‌ای در مسائل مالی و غیرمالی، برای حفظ منافع مردم و جامعه ذی‌نفع مبذول می‌دارند.
با این تفاوت و حسب عملكرد حرفه‌ای آنها، یك درگیری اخلاقی بین مسوولیت و وظیفه حسابرسان و حق‌الزحمه دریافتی از دیگری برای آنها وجود دارد و این تعریف اصلی شرح وظیفه حسابرس است.
حسابرس با دریافت هزینه‌های ارائه خدمات حسابرسی و غیرحسابرسی- خدمات مالی، از مشتری خود اقدام به ارائه خدمت برای آنها خواهد كرد، با این وجود از او انتظار می‌رود كه به صورت بی‌طرفانه نسبت به صورت‌های مالی اظهار‌نظر كند. خطرات ناشی از وجود نقص در مدارك، محرمانه بودن دادخواهی ذی‌نفعان و ایجاد اعتماد برای مشتریان متناوبا یا پیوسته در فرآیند حسابرسی امری بسیار خطرناك و اجرای آن بسیار پیچیده و نیازمند یك مهارت حرفه‌ای و قضاوتی خاص است. اگر چنانچه حسابرس به صورت صحیح و صادقانه اقدام به صدور گزارش عملكرد خود كند و در فرآیند عملیات حسابرسی خود، آن را مورد توجه قرار دهد از نظر قانونی با پرهیز از هرگونه مسامحه‌كاری‌ها، سهل‌انگاری‌ها و همچنین ترس ناشی از دست دادن شهرت و اعتبار خود متناسب با حجم تعهدات تفویض شده به او به عنوان حسابرس، می‌تواند به‌عنوان استراتژی، تصمیم‌گیری مناسب و بالقوه به منظور ایفای صحیح مسوولیت تعیین شده برای خود داشته باشد، زیرا‌ مدیریت به‌این منظور اقدام به استخدام حسابرس می‌كند كه او سوابق عملكردی شركت را در تطابق با استانداردهای عمومی پذیرفته شده حسابرسی كنترل كند. حسابرس همزمان در انجام حسابرسی در هر مرحله ملزم به در نظر گرفتن رفاه و حفظ منافع همزمان این گروه‌های رقیب است.
در دیدگاه‌های دیگر در عمل می‌توان حسابرس را به عنوان یك داور برای تعیین میزان ثبات رویه‌های به‌كار رفته در تهیه صورت‌های مالی توسط مدیریت (موكل) نگریست. به طور كلی، اگر منابع اقتصادی حاصل از حسابرسی بیشتر از هزینه‌های آن باشد تقاضا برای آن وجود دارد.
این امر بستگی به میزان توانایی مالی موكلان (سهامداران) دارد. اگر توانایی‌ مالی آنها كافی نباشد یك سری رویه‌های كنترلی خاص در قرارداد هیات مدیره پیش‌بینی می‌كنند ولی اگر توانایی مالی آنها اجازه دهد یك حسابرس را به‌این منظور و برای دستیابی به اهداف عالی سازمان دعوت به كار می‌كنند.
به عبارت دیگر حسابرسی صورت‌های مالی توسط حسابرس را می‌توان به عنوان هزینه اقتصادی ارائه رفتار وكیل (مدیران) در مورد فعالیت محول شده به وی تفسیر كرد.
یك تفسیر دیگر از حسابرس به عنوان نماینده اقتصادی، این است كه به رابطه وكیل- موكل و نمایندگی مدیر به عنوان فردی كه بر اساس درستی و صداقت عمل می‌كند، توجه كنیم (آمسترانگ، 1991 ص 19) رواج این درستی و صداقت در دادن آزادی عمل معقول به وكیل، هزینه‌هایی را به موكل تحمیل می‌كند كه ممكن است كمتر از استفاده از یك نماینده (نظیر حسابرس) برای ارزیابی و ارائه عملكرد وكیل (مدیریت) باشد به عبارت دیگر، حسابرس می‌تواند نماینده‌ای باشد كه مسوول ارزیابی كارهای نمایندگان دیگر به منظور كاهش هزینه‌های موكل برای ترویج صداقت وكیل است. براین اساس این یك مسوولیت اجتماعی جدا از وكالت برای مدیریت در بر دارد.
اعتماد عمومی به حسابرسان
زمانی كه حسابرسان اقدام به انجام تكالیف خود در قالب عملیات حسابرسی مستقل می‌كنند عملا با ادعاهای آنها اعتماد به نفس عمومی در جامعه برای ذی‌نفعان و ذی‌حقان ایجاد و یا افزایش می‌یابد و این در صورتی اطمینان‌بخشی را ایجاد خواهد كرد كه وظیفه در نظر گرفته شده برای حسابرسان مشخص و قابلیت ایجاد اعتماد را داشته باشد- توریم و راس در سال 1930 در تحقیق انجام شده این ایده را مطرح كردند كه اگر كسی از رابطه بالا به پایین (كارفرما- مشتری)/ كارفرمایی، تعهدی را برای دیگری (زیرمجموعه- پیمانكار) ایجاد كند نفر دوم/ حسابرس (پیمانكار ارائه خدمت) دارای تعهد اخلاقی بیشتری نسبت به او در مقابل سایر ذی‌نفعان خواهد بود.
مندیك در سال 1990 ادعا كرد كه بررسی‌های انجام شده درباره نگرش عمومی نسبت به صداقت و بی‌طرفی حسابرسان از مرتبه بالایی برخوردار است. همچنین AICPA در سال 1989 نتیجه یك نظرسنجی از 16 گروه از كارفرمایان برای رتبه‌بندی موسسات حسابرسی براساس اخلاق حرفه‌ای انجام دادند. كمیته Dingell در سال 1986 ادعا كرد كه مردم انتظار دارند، حسابرسان تلاش معقول و منطقی برای تشخیص كلاهبرداری‌های انجام شده در سطح شركت را در زمان انجام عملیات حسابرسی خود انجام دهند.
همچنین ریاست عالی برگر در برابر تصمیم دیوان عالی ایالات متحده آمریكا در برابر شركت آرتور جوان و همكاران انتظار عمومی را نسبت به عملكرد حسابرسان بیان كرد. او گفت: ضمن تایید گزارش هیات عمومی دیوان درخصوص به تصویر كشیدن وضعیت مالی یك شركت توسط حسابدار مستقل (حسابرس)، این موضوع ناشی از مدیون بودن و وفاداری حسابرس به طلبكاران، سهامداران و عموم مردم است.
نقش خاص مسوولیت اجتماعی حسابرسان:
اصول كلی حسابرسی در موقعیت‌هایی كه مستلزم گزارش اطلاعات مالی توسط سازمان‌ها برای اعضای برون‌سازمانی آنها است كاربرد ویژه‌ای دارد.
در مورد نقش خاص اجتماعی حسابرسی می‌توان چنین گفت كه اطلاعات گزارش شده در مورد ایفای وظیفه مباشرت مدیریت دارای ماهیت مالی است و پاسخگویی مدیران به مالكان سازمان امروزه در بیشتر كشورهای پیشرفته، در قالب گزارش ایفای وظیفه مباشرت و پاسخگویی با مقررات نظارتی یا قانونی لازم‌الاجرا می‌شود كه گزارش‌‌دهی سالانه اطلاعات مالی یكی از این فرآیندهای گزارش‌دهی است. این مقررات همچنین حسابرسی توسط یك حسابرس حرفه‌ای مستقل برای تایید و گواهی كیفیت پیش‌بینی شده اطلاعات یادشده را تصریح می‌كند. این نوع گواهی در شركت‌های سهامی هم برای سهامداران و هم برای جامعه مفید است. این گواهی نه تنها برای ارائه به سهامداران كه معمولا مخاطب آن هستند، بلكه برای جامعه به عنوان یك كالای عمومی ارائه می‌شود.
نقش اجتماعی حسابرسی شركت را همچنین باید در ساختار گسترده تر حاكمیت شركتی گنجاند یعنی مكانیزم‌های مختلف سازمانی و نهادی كه برای هدایت و كنترل شركت‌های سهامی و مدیریت آنها هم به‌صورت درون‌سازمانی هم به صورت برون‌سازمانی وجود دارد. چنین كنترلی پیچیده و چند لایه است و شامل حسابرسی داخلی و مستقل و استفاده از كمیته‌های حسابرسی انتخاب و نقش مدیران غیرموظف (برون‌سازمانی) حق رای دادن سهامداران از جمله رای وكالتی و دخالت (سرمایه‌گذاران نهادی) در امور شركت است.
مشكلات مربوط به استقلال حسابرس
یكی از نتایج حاصل از وسوسه شدن حسابرس این است كه اگر چه حسابرس ممكن است از نظر اقتصادی در كوتاه‌مدت با زیر پا گذاشتن استقلال خود و حفظ منافع صاحبكار، منافعی به‌دست آورد اما در دوره‌های زمانی بلندمدت با توجه به آثار این موضوع روی شهرت و اعتبار وی تاثیر منفی می‌گذارد. شهرت و اعتبار حسابرس به عدم پایبندی او به استقلال در مواجهه با مدیریت ممكن است توسط مردم شناسایی شود و در نتیجه منجر به كاهش تقاضای كلی و جزئی برای خدمات حسابرسی از وی شود. (آنتل 1984-18) یا موجب شود كه حرفه حسابرسی به‌صورت خود كنترلی برای جایگزین كردن دیگران به جای وی دخالت كند. (موبزر 1991-38) (این موضوع منجر به زیان قابل توجهی برای حسابرس از طریق كاهش حق‌الزحمه خدمات حسابرسی او شود).
همچنین توجه به شكل دیگری از این مفهوم كه حسابرسی دنیای معاصر در مورد وجود استقلال حسابرس با ابهام مواجه است این است كه هر دو عامل حسابرس و صاحبكار حق انتخاب دارند، حسابرس باید برای انجام قضاوت حسابرسی و صاحبكار نیز برای انتخاب حسابرس خودمختار عمل می‌كنند اما توجه به پافشاری موسسات حسابرسی و افزایش خدمات غیر گواهی‌دهی آنان با افزایش شركت‌های ورشكسته افزایش می‌یابد در صورتی كه این امر منتج به افزایش ورشكستگی شركت‌ها می‌گردد.
هرچند در بیان كلی مسوولیت حسابرسان مستقل در قبال عموم مردم است و در این ارتباط مطالعات عدیده‌ای درخصوص این ‌مفهوم كه آیا حسابرسان خود به صورت مستقل از این مسوولیت محوله حمایت می‌كنند وجود دارد. برای پاسخ به این پرسش می توان این چالش را به دو موضوع مستقل و به صورت زیر تقسیم‌بندی كرد:
1- نبود استقلال،
2- عملكرد نامطلوب و ناكارآمد موسسات حسابرسی نسبت به عملكرد خود.
انجمن AICPA درخصوص موانع عدم استقلال حسابرسان، به وجود رابطه خانوادگی و فامیلی و حفظ منافع مالی با كارفرما توسط حسابرسان به عنوان مشتری كارفرما اشاره می‌كند. با این حال پر واضح است كه موسسات حسابرسی به‌دنبال افزایش تعداد مشتریان خود و حجم خدمات قابل ارائه خود برای تحصیل سودآوری و كسب سهم بازار بیشتر هستند این امر منجر به تقویت سهام شركت‌ها و موسسات حسابرسی می‌شود و هر دو با حفظ منافع خود به عنوان حامی همدیگر عمل كرده و از ورشكستگی مالی یكدیگر جلوگیری می‌كنند. در واقع می‌توان ادعا كرد كه وابستگی حسابرسان در جبران خدمت مشتری و یا قدردانی از او در محدوده استقلال او است و این مهم همواره استقلال حسابرسان را تحت تاثیر قرار می دهد.
اما علاوه بر فشار و تحمل هزینه‌های حسابرسی كه از شركت دریافت می‌شود و وجود سایر روابط مالی از جمله اخذ خدمات مالی همزمان از حسابرس مستقل و فشار بر روی توانایی استقلال حسابرس مستقل مربوط به چند دهه گذشته بوده و تفسیر و تبیین این موضوع درخصوص استقلال حسابرس نیازمند بحث قابل توجهی است كه به موسسات حسابرسی اجازه داده شود، به طور همزمان با حفظ قراردادهای حسابرسی قادر به انجام خدمات مشاوره‌ای باشند.
اما امروزه هنوز مخالفان این موضوع استدلال می‌كنند كه وجود چنین روابطی به صورت غیرضروری، وابستگی مالی موسسات حسابرسی به سرویس‌گیرندگان (شركت‌ها) را افزایش می‌دهد و استقلال حسابرسان را به خطر می‌اندازد و اعتماد عمومی جامعه را به گزارش حسابرسان كاهش می دهد و از طرفی دیگر طرفداران این رویه بیان می‌دارند كه هماهنگی بین دو تابع ارائه خدمات غیرحسابرسی- خدمات مشاوره- با خدمات حسابرسی منجر به كمك و بهبود هر دو گروه از خدمات ارائه شده است.
كیلون در سال 1978 بیان می‌دارد كه نتیجه پانزده سال پژوهشی كه بیشتر توسط كسانی كه تعصبی بر اجرای همزمان ارائه خدمات حسابرسی و خدمات مالی كه توسط حسابرسان به صورت همزمان صورت می‌پذیرد ندارند، نشان می‌دهد این فرآیند منجر به كاهش درجه استقلال حسابرس شده است و بیانگر این است كه كاهش ارزش اعتباردهی و اطمینان‌بخشی گزارش‌های حسابرسان تنها در زمانی بوده كه خدمات مالی توسط آنها به صورت همزمان با حسابرسی صورت‌های مالی صورت پذیرفته است.
علاوه بر این شواهد دیگری وجود دارد كه نشان می‌دهد نگرش جامعه و مردم به مسیری سیر می‌كند كه چنانچه موسسات حسابرسی همزمان كار خدمات مدیریت/ مالی انجام می‌دهند استقلال آنها از دست خواهد رفت.
كمبودهای موجود در ساختار موسسات حسابرسی
بسیاری از مردم نسبت به مشكلات استقلال حسابرس كه حسابرس را نسبت به داشتن نگرش‌های متعصبانه درخصوص صورت‌های مالی محدود می‌سازد آگاه هستند؛ اما حسابرسان نیز موانع ظریف‌تر و مبهم‌تری در برآورده ساختن انتظارات مردم حسب انجام یك حسابرسی دقیق و شفاف را پیش رو دارند و محققان نیز با توصیف نامناسب بودن فرآیند اجرایی سازمانی در عملیات حسابرسی در موسسات حسابرسی را نیز به عنوان مانع دیگر در این فرآیند تلقی می‌نمایند؛ به طوری كه نتایج تحقیقات ویژه بیان می‌دارد كه آرمان‌گراترین موسسات حسابرسی نیز توجه ویژه و حمایتی خاص از حسابرسان زبده خود ندارد و سطوح حمایتی از آنها بسیار محدود است.
از طرفی دیگر حسابرس (موسسات حسابرسی) برای تصمیم‌گیری درخصوص تعیین و ارزیابی حجم سود و هزینه‌های شركت همواره با این چالش رو‌به‌رو است كه به چه میزان باید تلاش و وقت صرف كند تا صحت اطلاعات ارائه شده و سطح صورت‌های مالی را مطابق با گزارش خود تایید كند و او همواره در ارتباط با دستیابی به پاسخ مناسب و رفع این چالش رنج می‌برد.
به طور خلاصه می‌توان به مشكلات و ابهامات زیادی در ارتباط با عملكرد حسابرسان و تعامل با جامعه حسب وظیفه و انتظارات از آنها اشاره كرد. این در حالی است كه حسابرسان برای حفظ موضع بی‌طرفانه در اغلب موارد باید هزینه‌های زیادی را برای درگیری‌های خود پرداخت كنند تا به خطر نیفتند. اما این موضوع به هیچ وجه از دیدگاه و منظر آحاد جامعه بصورت مشهود و قابل لمس نبوده است.
علاوه بر این مشكل اصلی حسابرسان در این است كه بیشتر آنها از طریق هزینه‌های اضافی كه خدمات غیرحسابرسی برای آنها ایجاد می‌كند مواجه با چالش‌هایی می‌شوند. علاوه بر این مسوولیت حسابرسان برای ارائه نظرات بی‌طرفانه را حسب موارد یادشده افزایش می‌دهد. در نهایت كاستی‌های ساختاری در موسسات حسابرسی از مشكلات اشاره شده حادتر است بنابراین ضروری است حسابرسان حرفه‌ای این رشته خود را با این چالش‌ها مواجه كرده و اولین گام این حركت تشویق حسابرسان در برگزاری دوره‌های آموزشی اخلاقی با تعریف و تدوین كدهای اخلاقی جامعه حرفه‌ای در مفاهیم حسابداری و حسابرسی است.
*حسابدار رسمی و عضو كانون كارشناسان دادگستری



برچسب ها : اخلاق حسابرسی در مقایسه با حرفه‌های دیگر , مقایسه اخلاق حسابرسی با حرفه های دیگر , مقاله اخلاق حسابرسی در مقایسه با حرفه‌های دیگر ,
دسته بندی : مقالات رشته حسابداری , تازه های حسابداری ,