تبلیغات
طراحی سایت
موضوعات
نویسندگان
نظرسنجی
بیشتر چه نوع مطلبی را دنبال میكنید

آمار بازید
کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :
درباره ما

طراحی سایت

طراحی سایت بجنورد طراحی سایت ایران فردا طراحی,طراحی وب,طراحی سایت,طراحی سایت رایگان,طراحی سایت املاک,طراحی سایت آگهی,طراحی سایت فروشگاه,طراحی سایت نیازمندی,طراحی سایت شرکتی طراحی سایت با هاست و دامنه طراحی سایت با پشتیبانی24 ساعته طراحی سایت با مناسب ترین قیمت طراحی سایت مدرن طراحی سایت تجاری حی سایت با امنیت بالا طراحی سایت با CMS طراحی سایت با گرافیک حرفه ای طراحی سایت با فتوشاپ طراحی سایت با سئوی حرفه ای تبدیل استاتیک به داینامیک بهینه سازی وب سایت طراحی فروشگاه اینترنتی طراحی پرتال(پورتال) طراحی سایت داینامیک طراحی قالب افزایش ترافیک وب سایت طراحی سایت استاتیک برنامه نویسی تحت وب طراحی سایت فلش طراحی سایت برای ادارات طراحی صفحات وب طراحی سایت ارزان طراحی سایت صنعتی طراحی سایت شرکت طراحی سایت حرفه ای سایت ساز طرح یا قالب وب سایت طراحی سایت شخصی طراحی سایت اختصاصی طراحی سایت با Asp.net اتوماسیون اداری طراحی سایت جاوا(java) طراحی سایت مذهبی طراحی سایت با جوملا طراحی سایت خبری طراحی سایت تبلیغاتی آموزش طراحی سایت طراحی سایت فلش طراحی سایت موبایل [layerslider id="9"]
طراحی سایت بجنورد

طراحی,طراحی وب,طراحی سایت,طراحی سایت رایگان,طراحی سایت املاک,طراحی سایت آگهی,طراحی سایت فروشگاه,طراحی سایت نیازمندی,طراحی سایت شرکتی
طراحی سایت با هاست و دامنه,طراحی سایت با پشتیبانی24 ساعته,طراحی سایت با مناسب ترین قیمت,طراحی سایت مدرن,طراحی سایت تجاری
حی سایت با امنیت بالا,طراحی سایت با CMS ,طراحی سایت با گرافیک حرفه ای ,طراحی سایت با فتوشاپ,طراحی سایت با سئوی حرفه ای
تبدیل استاتیک به داینامیک,بهینه سازی وب سایت,طراحی فروشگاه اینترنتی,طراحی پرتال(پورتال) ,طراحی سایت داینامیک
طراحی قالب,افزایش ترافیک وب سایت,طراحی سایت استاتیک,برنامه نویسی تحت وب,طراحی سایت فلش
طراحی سایت برای ادارات,طراحی صفحات وب,طراحی سایت ارزان,طراحی سایت صنعتی,طراحی سایت شرکت
طراحی سایت حرفه ای,سایت ساز,طرح یا قالب وب سایت,طراحی سایت شخصی ,طراحی سایت اختصاصی
طراحی سایت با Asp.net,اتوماسیون اداری ,طراحی سایت جاوا(java) ,طراحی سایت مذهبی,طراحی سایت با جوملا
طراحی سایت خبری,طراحی سایت تبلیغاتی,آموزش طراحی سایت,طراحی سایت فلش,طراحی سایت موبایل

کلمات کلیدی، کلید واژه، تگ، متا تنگ، رتبه گوگل، بهینه سازی کلمات کلیدی، کلمات کلیدی مهم، طراحی کلمات

آنالیز کلمات کلیدی, بهینه سازی سایت, رتبه سایت, سئوی سایت, فروشگاه اینترنتی, کلمات کلیدی, کلمات کلیدی در سایت
طراحی سایت داینامیک به صورت اختصاصی و حرفه ای
طراحی سایت فروشگاهی با گرافیک بالا و سفارشی سازی
طراحی پرتال(پورتال)،سایت و وب سایت برای سازمان ها و شرکت ها

طراحی سایت , بهینه سازی سایت , طراحی سایت حرفه ای , قیمت طراحی سایت , طراحی سایت داینامیک , تبلیغ در گوگل، ,طراحی وب سایت, هاست لینوکس ,بازاریابی اینترنتی ,هاست ویندوز,سئو ,تبلیغات کلیکی گوگل,,دانلود رایگان ,طراحی سایت ارزان ،ثبت دامنه،سایت جوملا،فروش سایت،گوگل پاندا،هاست ارزان
طراحی صفحات وب,طراحی سایت حرفه ای,چرا تبلیغات اینترنتی ؟,CSS چیست ؟
طراحی سایت ارزان,طراحی سایت فلش,بهینه سازی وب سایت,بهینه ‌سازی موتور جستجو (SEO)
بازاریابی اینترنتی,طراحی سایت استاتیک,مراحل طراحی سایت,نکاتی کلیدی در مورد seo
طراحی پرتال(پورتال),طراحی سایت شخصی,افزایش ترافیک سایت,مراحل طراحی سایت چیست؟
طراحی سایت داینامیک,تبدیل استاتیک به داینامبک,تفاوت وبلاگ با وب سایت چیست؟,وبلاگ چیست؟






ایجاد کننده وبلاگ : امین تبریزنیا



گودرز افضل

قانون‌گذاران، متولیان و سیاستگذاران امور مالیاتی كشور، كارآمدی نظام مالیاتی را در تحقق خوداظهاری، رواج قانون‌پذیری، اشاعه عدالت مالیاتی و تعامل قانون مدار و عادلانه میان سازمان مالیاتی كشور و مودیان می‌دانند (شمول عام یافتن مفاد ماده 158 قانون مالیات‌های مستقیم) بسیار مشاهده می‌شود‌ آنچه به شرح فوق تبیین و ترویج می‌شود در اجرا و توسط سطوح زیرین سازمان امور مالیاتی و حتی در مواردی، توسط هیات‌‌های محترم سه نفره موضوع بند 3 ماده 97 یا مراجع محترم حل اختلاف مالیاتی به درستی مورد اقبال و پذیرش واقع نشده یا به لحاظ وجود موانع و محدودیت‌های سازمانی به خوبی مورد اجرا قرار نمی‌گیرد.

این تعارض یا نارسایی میان قانون، خط مشی و سیاستگذاری از یك سو و چگونگی اجرا از سویی دیگر در عمل سبب اشاعه قانون گریزی و در نهایت موجب نقض غرض شده و به مصداق «بر سر شاخ بنشسته بن می‌برید» موجب رواج فعالیت‌های اقتصادی خارج از شمول نظام مالیاتی كشور و بروز «دافعه» می‌شود.

یكی از محمل‌های بروز و ظهور این تعارض میان مفاهیم قابل استنتاج از مفاد قانونی و آیین‌نامه‌های مربوطه با عملكرد مجریان را می‌توان در موارد تشخیص علی‌الرأس مالیات مودیان به واسطه رد دفاتر قانونی موضوع ماده 20 از فصل پنجم آیین‌نامه مربوطه و به تبع آن غیرقابل رسیدگی تلقی كردن اسناد و مدارك ارائه‌شده توسط مودیان و گاه بدون رعایت عدالت مالیاتی در مطالبه مالیات گزاف و غیرقانونی از مودیان مشاهده كرد.

ادارات امور مالیاتی به لحاظ برخورد شكلی با مفاد ماده 20 از فصل پنجم آیین‌نامه تبصره 2 ماده 95، هر یك از موارد رد دفاتر قانونی را كه مشاهده كنند وفق مفاد بند 3 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم مراتب را به تشخیص خود با اشاره به دلایل، برای رسیدگی به هیاتی متشكل از سه نفر حسابرس منتخب رییس‌ كل سازمان امور مالیاتی كشور احاله می‌كنند، با عنایت به مفهوم «رسیدگی توسط هیات‌» كه در متن بند «3» ماده «97» صراحت دارد و حاكی از لزوم برخورد ماهوی هیات یادشده با ایرادهای مطروحه توسط ادارات مالیاتی است، انتظار می‌رود كه هیات محترم به متن ماده 21 آیین‌نامه مربوطه كه مقرر می‌دارد: «هیات با توجه به دلایل توجیهی مودی و درجه اهمیت ایراد‌های مطروحه از سوی اداره مالیاتی و رعایت واقعیت امر، چنانچه احراز كند كه ایرادهای مربوطه به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی‌‌كند، می‌تواند نظر خود را مبنی بر قبولی دفاتر و اسناد و مدارك اعلام كند» توجه كافی مبذول كند.

اما در عمل و در مواردی این نگرش مثبت و قانون مدار توسط هیات‌های محترم سه نفره لحاظ نشده و امر رسیدگی توسط هیات‌های مورد اشاره مغفول مانده و توجه كافی به این مهم كه ممكن است «ایراد‌های وارده به دفاتر قانونی از لحاظ شكلی از مصادیق مشمول موارد رد دفاتر بوده ولی از حیث محتوا خللی به اعتبار دفاتر وارد نمی‌كند» مبذول نمی‌شود و گاه تبعات رد دفاتر قانونی به عدم قابلیت رسیدگی اسناد و مدارك ابزاری توسط مودی نیز تسری یافته و متعاقب آن ادارات مالیاتی بدون توجه به تكالیف مقرر در تبصره 2 بند 3 ماده 97 و از طریق اعمال ضریب یا ضرایب مربوطه به نحو پیش‌بینی شده در قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات مودی را از طریق علی‌الرأس تعیین می‌كنند.

موضوع دارای اهمیت و قابل تاكید این است كه قانونگذار ضمن اینكه دو واژه «دفاتر» و «اسناد و مدارك» را در متن بند 3 ماده 97 هم وزن و با تلقی درجه اهمیت یكسان برای هر یك در امتداد یكدیگر قرار داده است اما به نظر می‌رسد هر یك از این مجموعه دفاتر، مدارك و مستندات را به ترتیب و با رعایت توالی یادشده، به طور مجزا واجد اعتبار می‌داند.

به عبارت دیگر مراجع مالیاتی مربوطه قادر خواهند بود ضمن رد دفاتر قانونی «در صورت احراز شرایط قانونی» از طریق رسیدگی به اسناد و مدارك ابزاری مودی و با توجه به محتویات دفاتر قانونی ارائه شده توسط وی، درآمد مالیاتی را مشخص و مالیات قانونی و عادله را تعیین كنند (وفق مفاد تبصره 2 بند 3 ماده 97) در صورتی كه در مواردی مشاهده شده و می‌شود كه ادارات مالیاتی به شرح پیش گفته و به تبع رد دفاتر قانونی، مدارك و مستندات ابرازی مودی را نیز به عنوان ملاك تشخیص درآمد مالیاتی به رسمیت نشناخته و غیرقابل رسیدگی تلقی می‌كنند در حالی كه همین اسناد و مدارك را برای تعیین و وصول جرائم مالیاتی اعم از مالیات‌های حقوقی و تكلیفی مورد استناد قرار می‌دهند به عبارت دیگر «رسیدگی به اسناد و مدارك و محتویات دفاتر قانونی از منظر تعیین و وصول جرائم مالیاتی مورد قبول ولی از حیث تشخیص درآمد و تعیین مالیات مورد اعتنا واقع نمی‌شود.» و حال‌آنكه مواردی از ادله رد دفاتر قانونی مطابق ماده 20 از فصل پنجم آیین‌نامه مربوط به روش نگهداری دفاتر و اسناد و مدارك وجود دارد كه الزاما نه تنها موجب بطلان محتوای دفاتر قانونی نمی‌شود، بلكه به طریق اولی موجب غیرقابل رسیدگی تلقی كردن اسناد و مدارك ابزاری مودی نیز نمی‌تواند باشد.

با این وجود مواردی مشاهده می‌شود كه نظرات ادارات مالیاتی مبنی بر رد دفاتر قانونی و غیرقابل رسیدگی بدون مدارك و مستندات ابرازی مودی بدون توجه به مراتب مطروحه فوق عینا و گاه با اعمال تغییرات جزئی و فاقد تاثیر تعیین‌كننده، توسط هیات‌های سه نفره به عنوان رأی هیات، انشاء و به مودی ابلاغ می‌شود و در نتیجه انتظار مودیان در خصوص رسیدگی به اسناد و مدارك ابرازی، محتوای دفاتر قانونی و توجه به دلایل توجیهی آنان كه در ادارات مالیاتی و هیات‌های سه نفره برآورد نشده متوجه هیات‌های حل اختلاف مالیاتی می‌شود و متعاقب آن دادخواهی و نارضایتی مودیان حسب مورد دامنگیر شورای عالی مالیاتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر نهادهای ذی‌ربط می‌شود كه گاه و الزاما تكلیفی در خصوص ورود به ماهیت و رسیدگی تفصیلی در این قبیل موارد ندارند.

در خاتمه به نظر می‌رسد، از طریق بازنگری در قانون مالیات‌های مستقیم و رفع خلأهای قانونی، شفاف سازی و رفع ابهام از برخی مفاد قانونی و‌آیین‌نامه‌های مربوطه به نحوی كه صدور بخشنامه‌های مكرر را برای توضیح و تشریح آن بدنبال نداشته باشد و به پیچیدگی كار تشخیص و رسیدگی دامن نزند و از اعمال سلایق فردی عوامل اجرایی نیز تا حد امكان پیشگیری كند و با تكمیل نیروی كار متخصص و ارتقا و تقویت ظرفیت ادارات مالیاتی ضمن ساری و جاری كردن رویكرد جذبی مورد نظر سازمان امور مالیاتی نسبت به مودیان در سطوح زیرین آن سازمان، بتوان از تعدد و كثرت میزان پرونده‌های ارجاع‌شده به هیات‌های 3 نفره موضوع بند 3 ماده 97 كاسته و با تخصیص فرصت مناسب و كافی جهت رسیدگی توسط هیات‌های مزبور در نهایت موجبات تقلیل موارد، رد دفاتر قانونی، عدم رسیدگی به اسناد و مدارك ابرازی مودی و تعیین درآمد مشمول مالیات آنان از طریق علی الرأس را فراهم آورد و به‌جای تحمل تبعات نامساعد دیوانسالاری، اتلاف وقت، درگیری سایر هیات‌ها و نهادهای ذی‌ربط با آرا و پرونده‌های مورد اعتراض و اشاعه قانون گریزی و عدم رضایت مودیان، زمینه ساز جاذبه بیشتر در برقراری تعامل مساعدتر از ناحیه مودیان با سازمان امور مالیاتی و جلب اطمینان افزون تر‌آنان به رعایت عدالت مالیاتی توسط این سازمان شد.